Resident Evil 2


Categoría(s): Survival horror
Descripción

Resident Evil 2 —cuyo título original es Biohazard 2 (バイオハザード2 Baiohazādo Tsū, «Peligro biológico 2»)—b es un videojuego japonés del género survival horror, desarrollado por Capcom y lanzado para PlayStation en 1998. Se trata de la segunda entrega en la serie de videojuegos Resident Evil.

La trama tiene lugar dos meses después de los acontecimientos del primer juego. Transcurre en Raccoon City, una ciudad estadounidense cuya población en su mayoría ha sido transformada en zombi por el virus-T, un arma biológica desarrollada por la compañía Umbrella. Mientras huyen de la ciudad, el oficial Leon S. Kennedy y la estudiante universitaria Claire Redfield se encuentran con otros supervivientes y descubren que Umbrella trata de apoderarse de una muestra del nuevo virus para continuar con sus experimentos biológicos en seres humanos.

Desarrollado por un equipo de aproximadamente cincuenta personas en un año y nueve meses, Resident Evil 2 fue dirigido por Hideki Kamiya y producido por Shinji Mikami. Tuvo una versión previa llamada Resident Evil 1.5, descartada cuando su desarrollo rondaba entre 60-80 % porque su productor la consideró «sosa y aburrida». La versión definitiva contó con escenarios diferentes y una presentación de la historia más cinematográfica, apoyada por una banda sonora que emplea distintos motivos3 y composiciones orquestales.

El sistema de juego de Resident Evil 2 está centrado en la exploración de los escenarios, la resolución de acertijos y el combate.5 La principal novedad respecto a su predecesor es el Zapping System, el cual permite jugar distintos acertijos e historias dependiendo del personaje que se elija al comenzar la partida, agregando replay value.c Tras su estreno, la mayoría de los críticos elogió el ambiente, los gráficos y el audio del juego, aunque también hubo comentarios desfavorables respecto a sus controles, la actuación de voz y algunos elementos de su sistema de juego. Desde su publicación se han vendido más de seis millones de copias del juego en todo el mundo,9 y es el título más exitoso de la serie sin tener en cuenta los relanzamientos en otras consolas. Una década después de su primer lanzamiento, fue incluido en cinco listas de los «mejores juegos de la historia». Su éxito llevó a la producción de diferentes adaptaciones para otras plataformas de juego como PC, Nintendo 64, Dreamcast y Nintendo GameCube, así como de cómics, álbumes de teatro y radioteatros que continuaron la trama original. En agosto de 2015 Capcom anunció la producción de una nueva adaptación de Resident Evil 2 para las videoconsolas de octava generación.

La trama del juego tiene lugar dos meses después de los sucesos de Resident Evil, en Raccoon City, una localidad ficticia ubicada en zonas montañosas del Medio Oeste estadounidense. La mayoría de sus habitantes han sido transformados en zombis por efecto del virus-T, un arma biológica desarrollada en secreto por la compañía farmacéutica Umbrella. La trama se centra en Claire Redfield, una joven que busca a su hermano desaparecido Chris, y en el oficial de policía Leon S. Kennedy. Al llegar a Raccoon, ambos acuden al Departamento de Policía de la ciudad para protegerse de los zombis. En el interior de las instalaciones se percatan de que la mayoría de los oficiales están muertos y se enteran también, por medio de un diario personal abandonado en el sitio, de que Chris se marchó de la ciudad para investigar la sede de Umbrella en Europa. Antes de dejar la ciudad, tanto Claire como Leon se separan con el fin de buscar supervivientes.

En su camino, Claire se encuentra con Sherry, una niña que huye de una criatura mutante que la persigue. Tras ayudarla, se entera de que Brian Irons, el jefe de la estación de policía, fue sobornado por Umbrella para ocultar los experimentos que la compañía estaba llevando a cabo en las afueras de la ciudad y que resultaron en la producción de un nuevo virus zombi denominado «virus-G», capaz de convertir a un ser humano en un arma biológica. Al encontrarse con Irons, este trata de matar a Claire pero es asesinado por un mutante infectado con el virus-G. Para escapar de la criatura, Claire y Sherry se introducen en las alcantarillas y después de ello se separan.

Mientras tanto Leon conoce a Ada Wong, quien está buscando a su novio John, un investigador de Umbrella. Ada opta por seguir su rumbo pese a que Leon le recomienda acompañarlo, y más tarde ella se encuentra con Sherry. En el camino recoge un colgante de oro que la niña había extraviado durante la persecución de la criatura mutante. Tras llegar a las alcantarillas de la ciudad, vuelve a encontrarse con Leon que esta vez le insiste en permanecer con ella para protegerla. En ese momento una mujer aparece repentinamente y le dispara a Ada, pero Leon se interpone en el recorrido de la bala y resulta herido. Ada persigue por las alcantarillas a la mujer y finalmente logra alcanzarla. Esta le confiesa que se llama Annette, que es la madre de Sherry y que su esposo, William Birkin, es el científico responsable de la creación del virus-G. Este se inyectó el virus en su propio cuerpo para evitar que la corporación Umbrella le arrebatara su creación, lo que provocó que se transformara en el monstruo que instantes antes había perseguido a Sherry. Mientras conversan, Annette observa el colgante que trae consigo Ada y reconoce que es de su hija, por lo que trata de arrebatárselo pero en el forcejeo cae desde una zona elevada y Ada la da por muerta.22 Antes de volver con Leon, Ada se percata de que en el interior del medallón del colgante está almacenada una muestra del virus-G.

Claire vuelve a reunirse con Sherry más adelante, y descubre que Birkin implantó un embrión en el cuerpo de su hija con el fin de producir descendencia. Para ayudarla, Claire, Leon y Ada acuden a una fábrica abandonada en donde esperan hallar la entrada al centro secreto subterráneo de Umbrella. En el trayecto resultan sorprendidos por Birkin, quien hiere de gravedad a Ada y luego huye. Con tal de sanar sus heridas, Leon deja el grupo e intenta buscar material de curación en el edificio. En el proceso es interceptado por Annette, quien le revela que Ada había usado a John para obtener información sobre Umbrella y compartírsela a una organización desconocida que busca hacerse con el virus-G. A continuación aparece una criatura Tyrantd que empieza a atacarlos, aunque Annette consigue huir. En ese instante aparece Ada y le ayuda a Leon a derrotar al Tyrant, pero después de conseguirlo ella cae al suelo y Leon la da por muerta. Instantes antes ella le había confesado estar enamorada de él. Mientras tanto, poco antes de abandonar la fábrica Annette se topa con Birkin, quien la hiere mortalmente. Antes de morir, Claire aparece en el sitio y Annette le explica el procedimiento para crear un anticuerpo capaz de eliminar el embrión que su esposo ha implantado en Sherry. Una vez que logran crearlo, se lo inyectan a la niña poniéndola a salvo. Posteriormente el grupo de protagonistas es perseguido por Birkin a bordo de un tren, pero este muere al final durante una explosión. En las escenas finales del juego, Leon revela su intención de acabar con Umbrella mientras abandona Raccoon City junto con Sherry, y Claire continúa con la búsqueda de su hermano. En otras escenas puede verse a Ada con vida y con el medallón con la muestra del virus-G en su poder.

Perteneciente al género survival horror, Resident Evil 2 utiliza la misma mecánica de juego de Resident Evil en la que el jugador debe explorar su entorno, resolver pistas para poder avanzar en la trama y enfrentarse a monstruos u otras criaturas paranormales. Pueden controlarse cualquiera de los dos personajes principales, a los cuales se les debe equipar con armas de fuego que poseen munición limitada, lo que implica que deben usarse con cautela. A lo largo del juego aparece una pantalla que muestra el nivel de condición física del personaje en un momento dado, y contiene opciones para elegir ya sea un medicamento con el que curar las heridas del personaje o un arma. Se puede conocer también el nivel de salud del personaje por su postura y por la velocidad con la que se mueve. Por ejemplo, si está herido se desplazará con la mano sobre el estómago, o cojeará con lentitud si está al borde de la muerte. En cuanto a la selección de armas, es importante señalar que cada personaje sólo puede llevar consigo un número limitado de objetos. El resto deben ser almacenados en cajas que se hallan repartidas en distintos sitios del escenario, permitiendo que el jugador pueda acceder a su contenido en cualquier momento. Los protagonistas son auxiliados por otros personajes secundarios que, si bien forman parte de la inteligencia artificial del juego, en ocasiones pueden ser controlados por el jugador.31 32 Para guardar el progreso del jugador, el juego cuenta con una mecánica consistente en localizar unas máquinas de escribir en algunas habitaciones del escenario. Cada vez que se guarda una partida, se gasta una cinta de la máquina. Al principio el juego le proporciona una cantidad limitada de cintas, por lo que el jugador debe encontrar otras cintas adicionales para poder usar esta opción en lo sucesivo.

La diferencia principal respecto al juego anterior es el denominado Zapping System, que permite jugar diferentes hilos narrativos añadiendo lo que se conoce como replay value. Después de cada partida, el jugador recibe una clasificación basada en el tiempo empleado en completar el escenario, el número de partidas guardadas y los medicamentos utilizados, y en función de sus logros es bonificado con armas y trajes nuevos. El título contiene tres minijuegos independientes: «The 4th Survivor», «The To-fu Survivor» y «Extreme Battle». En los dos primeros, el jugador debe alcanzar el objetivo, disparando contra todos los enemigos que encuentre por el camino, y disponiendo sólo de la munición inicial. El tercer juego está compuesto de tres episodios.

Description

Resident Evil 2, known in Japan as Biohazard 2, is a 1998 survival horror video game originally released for the PlayStation. Developed by Capcom as the second installment in the Resident Evil series, its story takes place two months after the events of the first game, Resident Evil. It is set in Raccoon City, an American community whose residents have been transformed into zombies by the T-virus, a biological weapon developed by the pharmaceutical company Umbrella. In their escape from the city, the two protagonists, Leon S. Kennedy and Claire Redfield, encounter other survivors, and are confronted by William Birkin, the mutated creator of the even more powerful weaponized pathogen called the G-virus.

The gameplay of Resident Evil 2 focuses on exploration, puzzle solving and combat, and features typical survival horror elements such as limited saves and ammunition. The game's main difference from its predecessor is the "Zapping System", which provides each player character with unique storylines and obstacles. Resident Evil 2 was directed by Hideki Kamiya, produced by Shinji Mikami — director of the first Resident Evil — and developed by a team of 40–50 people over the course of 21 months. The initial version of the game, commonly referred to as Resident Evil 1.5, differed drastically from the released product and was scrapped at a development stage of 60–80 percent, after being deemed "dull and boring" by the producer. The resulting redesign introduced different settings and a more cinematic story presentation, supported by a soundtrack that employs "desperation" as an underlying theme.

Resident Evil 2 was widely acclaimed by critics, who praised its atmosphere, setting, graphics and audio. Its controls, voice acting and inventory system garnered some criticism, however, and certain reviewers disliked its puzzles. The game has become a million-seller, and is the franchise's most successful title on a single platform. Years after its first release, Resident Evil 2 was included in several lists of the 100 best games. It is now widely considered to be one of the best video games ever made. Following its initial success on the PlayStation, it was ported to Microsoft Windows, the Nintendo 64, Dreamcast and GameCube, and was released as a modified 2.5D version for the Game.com handheld. The story of Resident Evil 2 was retold and built upon in several later games, and has been adapted into a variety of licensed works. Capcom released a sequel in 1999, and a Resident Evil 2 remake was announced in August 2015. It is currently in development. Hirabayashi commented in an interview with Videogamer.com that the sequel was progressing "nicely". It has been confirmed that the remake will not be an HD remaster, but a full remake from the ground up.

As a survival horror title, Resident Evil 2 features the same basic gameplay mechanics as its predecessor, Resident Evil. The player explores a fictional city while solving puzzles and fighting monsters. The game's two protagonists may be equipped with firearms, but limited ammunition adds a tactical element to weapon use. On the status screen, the player can check the condition of the protagonists, use medicine to heal their wounds, and assign weapons. The characters' current health can also be determined by their posture and movement speed. For example, a character will hold their stomach in pain if wounded, and will limp slowly if on the verge of death. The protagonists may carry a limited number of items, and must store others in boxes placed throughout the game world, where they may later be retrieved. Each protagonist is joined by a support partner during the course of the story. These characters accompany the player in certain scenes, and occasionally become playable. Certain rooms contain typewriters that the player may use to save the game. However, each save expends one of a limited number of ink ribbons, which the player must collect in the game world. The graphics of Resident Evil 2 are composed of real-time generated – and thus movable – polygonal character and item models, superimposed over pre-rendered backgrounds that are viewed from fixed camera angles.

The main addition over the preceding game is the "Zapping System", by which each of the two playable characters is confronted with different puzzles and storylines in their respective scenarios. After finishing the "A" scenario with one protagonist, a "B" scenario, in which the events are depicted from the other character's perspective, is unlocked. The player has the option of starting the "A" scenario with either of the two protagonists, resulting in a total of four different scenarios. Actions taken during the first playthrough affect the second. For example, the availability of certain items may be altered. After each game, the player receives a ranking based on the total time taken to complete the scenario, and on the number of saves and special healing items used. Depending on the player's accomplishments, bonus weapons and costumes may be unlocked as a reward. The original version of Resident Evil 2 contains two stand-alone minigames: "The 4th Survivor" and "The To-fu Survivor". In both of these minigames, the player must reach the goal while fighting every enemy along the way with only the default item loadout. All the later versions (except the N64 version) add a third minigame titled "Extreme Battle", which consists of four playable characters and three stages.

The game is set two months after the events of the first Resident Evil, in the Midwestern American mountain community of Raccoon City. Nearly all of its citizens have been transformed into zombies by an outbreak of the T-virus, a new type of biological weapon secretly developed by the pharmaceutical company Umbrella. The game's two protagonists are Leon S. Kennedy, a rookie police officer on his first day in the local force, and Claire Redfield, a college student looking for her brother Chris. Having just arrived in the city, Leon and Claire make their way to the Raccoon Police Department, seeking protection from the mutated population. However, after a runaway truck crashes into their police car and they are forced to split up after some zombies attack, Leon/Claire make it to the Police Headquarters. The player discovers that the police station is abandoned and that most of the police officers have been killed, and that Chris has left town to investigate the Umbrella headquarters in Europe. With no remaining motivation to stay, the two protagonists split up to look for other survivors and flee the city. While searching for an escape route, Claire meets a little girl named Sherry, who is on the run from an unknown creature, and Leon encounters Ada Wong, who claims to be looking for her boyfriend John, an Umbrella researcher.

It is revealed that Leon's superior officer, Raccoon City police chief Brian Irons, had been bribed by Umbrella to hide evidence of the company's experiments in the outskirts of the city. He also concealed their development of the new G-virus, an agent capable of mutating a human into the ultimate bioweapon. Irons tries to murder Claire but is killed by a G-virus mutant in the police department. Then, Claire and Sherry escape through the sewers and become separated. After splitting up with Leon, Ada comes upon Sherry and picks up a golden pendant the girl loses while running away. Further into the sewers, Ada reluctantly teams up with Leon again, after he insists on his duty to protect her. They encounter a middle-aged woman who fires at Ada, but Leon dives between them and takes a bullet himself. Ada ignores the unconscious Leon and follows the woman, who reveals herself to be Sherry's mother Annette and the wife of William Birkin, the Umbrella scientist who created the G-virus. In an attempt to protect his life's work from special agents sent by the Umbrella headquarters, he injected himself with the virus, which turned him into the malformed creature that is now chasing Sherry. Annette recognizes her daughter's pendant and attempts to take it from Ada. A fight ensues, during which Annette is thrown over a railing. Ada learns that the golden locket contains a sample of the G-virus, and later – taken over by her emotions – returns to Leon, tending to his bullet wound.

Meanwhile, Claire is reunited with Sherry and discovers that the mutated Birkin has implanted his daughter with an embryo to produce offspring. Leon, Ada, Claire and Sherry advance through an abandoned factory connected to Umbrella's secret underground research facility. An attack by Birkin leaves Ada heavily wounded, and Leon explores the laboratory to find something to treat her wounds. He is interrupted by a psychotic Annette, who explains to him that Ada's relationship with John was only a means of getting information about Umbrella: Ada is a spy sent to steal the G-virus for an unknown organization. Just as Annette is about to shoot Leon, a Tyrant monster appears, and she is forced to retreat. Ada returns to save Leon and defeats the Tyrant seemingly at the cost of her own life. She confesses her love to Leon, who leaves behind her motionless body. Meanwhile, Annette tries to escape with another sample of the G-virus but is fatally wounded by her mutated husband. However, before she dies, she tells Claire how to create a vaccine that will stop the mutations caused by the embryo within Sherry. After preparing the cure, Leon and Claire reunite at an emergency escape train and inject Sherry with the vaccine, which saves her life. Birkin – now mutated into a large agglomeration of flesh and teeth – follows them, but is destroyed when a self-destruct system causes the train to explode. After escaping from the city with Sherry, Leon intends to take down Umbrella, while Claire continues to search for her brother. Ada is implied to have survived and to have made away with the G-virus in the pendant. The minigame "The 4th Survivor" depicts the successful G-virus retrieval mission of Hunk, one of the special agents sent by Umbrella. "The To-fu Survivor" and "Extreme Battle" are stand-alone missions that are unconnected to the plot of the game.

The events depicted are based off of the game's scenario: Claire A and Leon B. Subtle plot differences exist in the scenario: Leon A and Claire B. In this pathway Sherry is never implanted with an embryo and thus Claire doesn't create a vaccine for her. Also, Ada is not wounded by Birkin, nor does she discover Sherry's locket. Leon and Ada are split up when an elevator they're on temporarily malfunctions and Leon leaves in an attempt to fix it before it starts back up and leaves Leon behind. After which Leon is confronted with Annette who has prepared a G-virus sample. After falling debris seemingly kills Annette, Leon takes the virus sample and is held up at gunpoint by Ada for it. In a tense moment where Leon calls Ada's bluff, she lowers her gun and then is shot by Annette who then succumbs to her own wounds and dies. Ada falls off a railing and Leon catches her by the hand. Leon attempts to pull Ada up, but Ada only laments that she couldn't leave all this behind with Leon and lets go of his hand, seemingly falling to her death. Enraged by so many deaths at the hands of Umbrella, Leon grips the vial of G-virus tightly, says, "So...this is what everyone is dying for.", and throws it off into the abyss. It is later revealed that Ada somehow survived the fall when she tosses a rocket launcher to Claire while she is fighting a Tyrant monster. Because of these subtle differences, plots that take place in Resident Evil 4 and Resident Evil 6 would not make sense canonically. Therefore, despite having two separate story lines to take, the Claire A/Leon B scenario is canonically correct.